Hoppa till innehåll

Protokoll från föreningens årsmötet 2015

WP_20150318_Årsmöte_HTF

Protokoll fört vid årsmöte i Håtö Tomtägareförening den 18/3 2015
1.    Mötet öppnades

Föreningens ordförande Lars-Göran Uddholm öppnade årsmötet och hälsade alla välkomna.

2.    Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
Det fastslogs att årsmötet var stadgeenligt utlyst.

3.    Val av ordförande för mötet samt två justeringspersoner tillika rösträknare
Till mötesordförande valdes Lars-Göran Uddholm, till justeringspersoner tillika rösträknare valdes Roland Kärvestad, Gamla Ladvägen 15 och Jan Magnusson, Brusmarvägen 18.

4.    Fastställande av dagordning
Den föreslagna dagordningen fastställdes med tillägget att under övriga frågor ta upp de två informationspunkterna: Information om VA-utbyggnaden och Kiosktomten.

5.    Justering av röstlängd
Det antecknades att 50 medlemmar var röstberättigade vid årsmötet varav 2 stycken via fullmakt.

6.    Styrelsens förvaltningsberättelse
Styrelsens förvaltningsberättelse som sänts ut med kallelsen föredrogs utifrån rubrikerna av Lars-Göran Uddholm och godkändes av årsmötet.

7.    Ekonomisk rapport
Den ekonomiska rapporten för 2014, som sänts ut med kallelsen, föredrogs av kassören Birgitta Markén Modigh varefter årets resultat fastställdes.

8.    Revisorernas berättelse samt fråga om ansvarsfrihet
Då Ingrid Haglind inte var närvarande sammanfattade Lars Modigh innehållet i Revisionsberättelsen. Revisionsberättelsen i dess helhet ska bifogas protokollet i det medlemsbrev som sänds ut i april. Mötet beviljade därmed styrelsen ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.

9.    Fastställande av antalet suppleanter i styrelsen
Årsmötet beslutade att antalet suppleanter i styrelsen för verksamhetsåret 2015 ska vara två.

10.    Val av styrelse
Monica Lind från valberedningen föredrog valberedningens förslag till ny styrelse. Årsmötet fattade beslut i enlighet med valberedningens förslag.

a. Fyllnadsval av ledamot 1 år Lars-Göran Johansson (omval) valdes
b. ordförande 1 år Lars-Göran Uddholm (omval) valdes
c. två ordinarie ledamöter 2 år Gunnar Berg (omval) och
Staffan Hagnell (omval) valdes
d. styrelsesuppleanter 1 år Anette Redtzer (omval) och
Anders Lundsten (nyval) valdes
e. två revisorer 1 år Ingrid Haglind (omval) och
Ingemar Dahlgren (omval) valdes
f. två revisorssuppleanter 1 år Julia Holtz Elvesjö (omval) och
Lars Olsson (nyval) valdes
g. tre ledamöter till valberedning
varav en sammankallande
1 år två ledamöter
Monica Lind sammankallande (omval) och Jan Magnusson (omval) valdes.

11.    Fastställande av ersättning till funktionärer
Årsmötet beslutade att ersättningen ska vara totalt ett prisbasbelopp.

12. Fastställande av budget för år 2015, avgifter samt sista inbetalningsdag
Styrelsens budgetförslag presenterades av Birgitta Markén Modigh. Underskottet i årets budget beror på att en ny brygga ska införskaffas. Medlemsavgiften för 2015 föreslogs vara 950 kr och avgiften för bryggplats eller svajplats 800 kr. Sista inbetalningsdag ska vara den 30/4 2015.
Föreningen ska som vanligt även ta in fiskevårdsavgiften (85 kr) och vägavgiften (1000 kr) och överför dessa till respektive föreningar.
Mötet beslutade att fastställa budget och avgifter i enlighet med förslaget.
Betalning har av några medlemmar felaktigt skett till ett bankgirokonto med motsvarande kontonummer som föreningens plusgirokonto. Birgitta uppmanade därför alla att kontrollera att inbetalningen sker till föreningens plusgirokonto.

Fråga: Mer information om fiskevårdsföreningens arbete efterfrågades.
Svar: Eva Örnskär, berättade att Fiskevårdsföreningen har en hemsida där mycket av deras arbete finns beskrivet. (Den är även nåbar via föreningens webbplats). Ordföranden ska även bjuda in fiskevårdsföreningen till förenings sommarmöte.

13. Behandling av inkomna motioner

1.    Förslag att Tomtägarföreningen ändrar sitt säte från Stockholm till i Norrtälje.
Eva Örnskär föredrog sin motion om ändrat säte för HTF. Ordföranden redovisade styrelsens uppfattning att avslå motionen.
Årsmötet beslutade att avslå motionen.

14. Information av föreningens förvaltare
Förvaltare Lars-Göran Johansson redogjorde för förvaltning av föreningens allmänningar.

Gallring
Den gallring som står på tur av sly och träd är avd. 22, 23, 24, 25 i förvaltningsplanen, vilka är belägna innanför Rävgaddsvägen. Denna gallring skall planeras med de närmast berörda fastigheterna och anbud skall inhämtas med tonvikt på försiktig markpåverkan. Hänsyn måste även tas till framkomlighet beroende på pågående va-arbeten.

Fråga: Har markundersökningar gjorts avseende område. Det är mycket sankt. Vad händer när avverkning ska ske? Hur minimera skadorna som maskiner förorsakar.
Svar: Hänsyn måste även tas med va-utbyggnaden, varför större maskiner troligtvis inte är aktuella.

Vassröjning
Vassröjning planeras i perioden slutet av juni början av juli. För att minska etableringskostnaden undersöks möjligheten att samordna arbetet med Vikens och Håtövikens föreningar. Flera tomtägare runt Lermaren önskar också att medverka för att röja den egna stranden. Berörda områden är Lermaren, Lemarkanalen och Nyströmsviken. I några större vassruggar kommer vassaggregatet att gå in och skapa en ränna enligt Fiskevårdsföreningens vassröjningsplan.

Stigar
Som förslag framfördes att förlänga de stigar som redan finns runt vattnen på Håtö för att skapa en promenadväg runt hela vårt Håtö. Detta skulle ske genom att etablera en stig i de norra delarna med anslutning till Vildmarksstigen vid Brusmarvägen. Avsikten är att också åstadkomma en stor tillgänglighet för alla genom att göra spångar, ta bort stenar och grusa.

Fråga: När blir stigen vid Skutviksvägen färdig?
Svar: Det ligger i planen för slingan, men är inte tidsatt. Utbyggnad sker etappvis allt eftersom ekonomin medger.

Mötet gillade idén med en stig och uppmanade styrelsen att fortsätta med att etablera en ”Hälsans stig” runt Håtö.

Städområden
Styrelsen vill prova att införa en lokal uppdelning av städansvaret enligt den gamla pumpgruppsindelningen. Motivet är kostnadsskäl, för att vi ska få ett snyggare Håtö och för att tillmötesgå vägföreningens önskemål på att vi ska hålla efter vägrenarna i vårt område (vår förening är sämst på detta). Förslaget diskuterades vid föreningens sommarmöte 26 juli, där det framhölls att det inte var engagerande för medlemmarna att behöva göra arbeten långt ifrån den egna fastigheten. Förslaget är därför nu att ge uppdraget till pumpgrupperna att städa och hålla efter allmänningarna i sina närområden samt att skapa ett engagemang och deltagande bland de närboende. Föreningen kommer att föreslå två städdagar per år, vår och höst, men avsikten är att pumpgruppen ges utrymme att organisera arbetet enligt egna initiativ.

Förslag: Pumpgruppernas uppdrag ska utökas, från att ha hand om midsommarfirandet till att även ta ett ansvara för den löpande skötseln av allmänningar i närområde. Styrelsen avser att undersöka intresset bland pumpgrupperna och undersöka om det finns en kontaktperson per pumpgrupp som kan leda arbetet.

Mötet gillade iden med att ge pumpgrupperna uppdrag att ansvara för den löpande skötseln av allmänningar i sina respektive närområden och uppmanade styrelsen att arbeta vidare för att förverkliga detta.
Övrigt

Fråga: Kan man ställa några krattor vid barnbadet så att vi kan hjälpas åt att hålla rent?
Svar: Förvaltaren lovade att en ny kratta ska placeras där.

Bryggor
Bryggbas Gunnar Berg redogjorde för förvaltning av föreningens bryggor. Han berättade att 2014 hade föreningen 178 inbetalda bryggplatser. Inför 2014 låg följande aktiviteter i planeringen:

  • Brygga AB samt B: Montering av räcke på ramp.
  • Brygga C: Reparation av överliggare samt montering av öglor för gästande båtar. Montering av räcke på ramp.
  • Brygga F: Hörnet på bryggan behöver repareras och hörnet behöver förses med förstärkning. Byte av planka på spången.
  • Brygga H: Bryggan avvecklas.
  • Sjösättningsrampen: Utredning om höjning av den torra delen av rampen för att motverka att båtsläp tar i “magen”.

Under 2014 byttes förtöjningskättingarna till bryggan vid sjösättningsrampens ut, medan de planerade aktiviteterna inte genomfördes. Detta då vi fick för få och för dyra offerter (trots påstötningar). Arbetet har nu kommit igång och nu pågår rivning av H-bryggan. Avsikten är även att K-bryggan ska bytas ut innan maj. Utvärdering av leverantörer pågår. Diskussioner pågår även om hur den gamla K-bryggan ska användas utanför AK-bryggan. För 2015 planeras även underhåll av bryggor med träolja och tillbehör, räcken för D, G bryggorna samt övrigt underhåll, så som fästen, ramper, vikter, jobb.

15. Beslut om skogsavverkning 2015
Inget beslutat om skogsavverkning har fattats för 2015. Vi avvaktar vattenutbyggnad och dialog med de närmast berörda.

16. Information om midsommar
Pumpgrupp 18 har ansvar för att ordna midsommarfirande 2015, HTF står som vanligt för kostnaden för musikunderhållningen.

17. Information om ny hemsida
Staffan Hagnell informerade om arbetet med hemsidan. Smärre justeringar har gjorts under året. Han bjöd in intresserade att vara med och bidra med material för att utveckla sidan, som t.ex. att gör intervjuer eller skriva om händelser i runt och omkring Håtö.

Fråga: För att kunna följa styrelsearbetet är det önskvärt om referat från styrelsens möten kan läggas ut på webben.
Svar: Ordförande lovade att undersöka detta.

18. Övriga frågor

Kiosktomten
Det visade sig att föreningen inte var lagfaren ägare till ”Kiosktomten”, tomt 2:341, den tomten där den gamla kiosken låg. Föreningen har därför anlitat en jurist för att reda ut och åter bli lagfaren ägare. Detta är nu gjort och arvingarna till den gamla ägaren av Kiosken har nu överlåtit ägandet till föreningen.

Information om VA-utbyggnaden
Lars-Göran Uddholm redogjorde för svaren på några frågor han ställt till kommunen

Fråga 1: Orsaken till fördröjningen, är den politiskt betingad?
Svar: Fördröjningen för utbyggnaden av kommunalt VA till Håtö är inte politiskt betingad. Fördröjningen efter att entreprenören upphandlades i oktober 2014 beror på att detaljprojekteringen har krävt mer tid.

Fråga 2: Vilken är tidplanen, när kommer arbetena igång och när beräknas de vara klara?
Svar: Detaljprojekteringen för området Insjövägen (VA09 och VA10) godkändes i slutet av v.11 och arbetet kommer att starta så snart som möjligt på det området. ”Grävstart” för övriga etapper annonseras ut allt eftersom detaljprojekteringen blir klar. VA07 och VA08 står näst på tur. Entreprenaden beräknas preliminärt vara klar Q4 2016.

Fråga 3: Kommer den stoppade VA-utbyggnaden att beröra oss?
Svar: Nej, utbyggnaden av kommunalt VA i Håtö skall genomföras.

Fråga 4: Kommer överklagandet av utbyggnaden av reningsverket i Kapellskär försena vår utbyggnad?
Svar: Nej, kapaciteten i Kapellskärs reningsverk räcker till Håtö.

19. Årsmötet avslutas
Lars-Göran Uddholm tackade för visat intresse och årsmötet avslutades.

2015-03-18 Justerat protokoll HTF årsmöte